Урок читання в 4 класі

10.02.2016 10:52
Випадок із дитинства. Б.Грінченко «Ксеня» (уривок)

Тема. Випадок із дитинства. Б.Грінченко «Ксеня» (уривок)
Мета: ознайомити учнів з творчістю українського письменника і педагога Бориса Грінченка; вдосконалювати навички читання за особами; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до рідного краю.

                                                                                       Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Люблю я свій розум,
Увагу та пам’ять.
Працює мій мозок,
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Учителя слово
Здійсню я практично.

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Робота над скоромовкою

Я зараз з буквою Р один

Перерахую всіх тварин:

Риба, тигр, верблюд, борсук,

Рак з клешнями замість рук,

Рись, рисак і кенгуру,

Кріт до себе ліз в нору,

Нерпа і жирафа гарна,

Зебра, морж, корова, сарна,

Ще черепаха, носоріг,—

Більш пригадати я не зміг!

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра «Бджілки»

Читання статті «Оповідання» учнями напівголосно

— Що таке оповідання?

— Чим цікаві оповідання?

— Що ви дізналися про Бориса Грінченка?

2. Біографічна довідка

— Народився Борис Дмитрович Грінченко 9 грудня 1863 року на хуторі Вільховий Яр поблизу села Руські Тишки, тепер Харківського району Харківської області, в родині збіднілих дрібнопомісних дворян. Нестримний потяг до знань, любов до слова, бажання оволодіти законами прекрасного виявилися у хлопця ще з раннього дитинства. Він багато і натхненно читає. Інтереси його різнобічні й ґрунтовні. Тонка і вродлива дитяча уява насичувалася вабливим світом образів, заохочувала до творчості. І незабаром, під враженням прочитаного, підліток починає писати і сам. Він створює «самвидавівський» рукописний журнал, який заповнює власними оповіданнями та віршами.

3. Фізкультхвилинка

4. Опрацювання першої частини твору Б.Грінченко «Ксеня». Робота над заголовком.
— Поміркуйте, про що може йтися у творі з такою назвою. Давайте перевіримо свої припущення.

5. Підготовка до читання. Словникова робота.

Учні отримують картки з надрукованими словами, які вони повинні прочитати за 30 с.

6. Читання твору вголос «ланцюжком».

— Де відбуваються події твору?

— Хто головні дійові особи оповідання?

— Хто вони, де живуть, навчаються?

7. Аналіз змісту твору. Вибіркове читання.

Прочитай уважно початок оповідання. Коли відбувалася описана подія?
Хто згадує про своє дитинство?
Хто для оповідача залишив у пам'яті найглибший слід?
Назви імена персонажів твору.
Прочитай описаний випадок із життя дітей. Назви слова, якими передано їхні переживання, почуття. Простеж, як вони змінюються.

8. Вправи для розвитку навичок читання.

1) Гра «Хто читає швидше?»

— Знайдіть і прочитайте абзаци, в яких є речення: «Шо це? Вовки?»; «Зробилося зовсім видко»; «А що як справді вовки нападуть?»; «Я ввесь похолов.»

2) Читання за особами діалогу Василя і Ксенії.
Діти розбиваються на групи, з’ясовують, де чиї слова, з яким настроєм, силою голосу їх слід читати.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— З яким творами ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

— Що вам найбільше сподобалося?

— Що запам’яталося?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Дібрати заголовки до частин тексту.

2. Підготувати стислий переказ прочитаного.